West Sussex, Devon en Cornwell - Reisverslag uit Ilfracombe, Verenigd Koninkrijk van Cees Nispen - WaarBenJij.nu West Sussex, Devon en Cornwell - Reisverslag uit Ilfracombe, Verenigd Koninkrijk van Cees Nispen - WaarBenJij.nu

West Sussex, Devon en Cornwell

Door: cees van nispen

Blijf op de hoogte en volg Cees

16 Juni 2014 | Verenigd Koninkrijk, Ilfracombe

9-10 juni
Lekker uitgeslapen, was toch wel vermoeiend. Daarna de wandelschoenen aangetrokken voor onze eerste voettocht naar Battle. Langs de smalle wegen en aan de andere kant van de weg. Vooral Rian heeft grote moeite zich te acclimatiseren met het linksgeörienteerde in Engeland, maar dat zal een kwestie van wennen zijn. Na 7 miles zijn we in Battle waar Willem de Veroveraar de Engelse koning Harold II versloeg. De achtergrond van deze vorsten had een sterk Viking karakter. We bezochten Battle Abbey, de grond waar de slag heeft plaatsgevonden in oktober 1066 en waar de Abbey werd gebouwd met een herinnering aan de plaats waar de Engelse koning in de slag met een pijl in het oog werd omgebracht door een Normandische boogschutter. Op de ‘battlefield’ nog een tour gemaakt van een half uur, indrukwekkende ommekeer in de geschiedenis van Engeland. Rian was gebroken, 12 km in Nederland is toch wat anders dan in het heuvelachtige Sussex. Daarom met een taxi terug naar de camping. Tevreden maar voldaan lekker een Trappistje ingeschonken en nog nagenoten van een prachtige dag. Morgen naar Bexhill on Sea en vervolgens op weg naar Torquay.

11 juni
’s morgens rond 9 uur vertrokken naar Galmton Touring Park vlakbij Torquay. Omdat de GPS niet werkt maar met ‘Kaarten’ gewerkt via de Iphone. Kost veel data en roaming. Via East Sussex naar Devon gereden en om 17.00 u. gearriveerd. Zijn de Engelsen niet de uitvinders van de ‘round abouts’ ? Prachtige camping aan een baai met een uitstekende internet verbinding. Nu eerst maar eens proberen de GPS verbinding aan de praat te krijgen met Sygic. We blijven 3 nachten en Cees belooft weer minder km’s te rijden naar de volgende stop.

12 juni
We maken er een rustig dagje van. Misschien maar eens op weg naar het huis van Agatha Christie. Het Greenway House waar Agatha haar vakantie huis had is prachtig gelegen in een mooi 400 jaar oud park. Vandaar per boot de baai overgestoken naar Dittesham Heerlijk geluncht en genoten van het uitzicht. Daarna weer naar de camping op een ½ uurtje lopen.

13 juni
Op weg naar camping 3. Weer een hoop gedoe met de navigatie. Hij brengt ons weer de kern van een dorp in en we komen terecht in een nauw straatje. Met wat schaafwondjes arriveren we op camping Polmanter op zo’n 1 ½ mile van het prachtige havenstadje St-Ives.
Gelijk maar 3 nachten geboekt om bij te komen van de reisemoties. Het is toch elk jaar weer even wennen. Het navigatieprobleem lijkt opgelost en dat geeft dan toch weer een hoop rust. ’s Avonds met wat Engelsen en Hollanders gekeken naar Spanje-Nederland. Wist niet wat me overkwam, het was geen droom maar werkelijkheid, ‘we’ speelden de Spanjaarden van de mat, arme Casillas.

14 juni
Via een prachtige landelijke wandelpad naar St-Ives gelopen, zo’n 6 km. Zeker met een stralende zon wanen we ons aan de Franse Riviera. Asociaal gelucht met kreeft, krab, zalm mosselen en andere lekkernijen. Natuurlijk bezochten we nog een mooi kerkje en na de opgedane emotie weer op weg naar de camping. Tot 22.45 u. gelezen en op weg naar de pub voor Engeland-Italië. Na een paar pints en leuke gesprekken met een Southampton supporter rond 01.00 u.bed in.

15 juni
Ik las vanmorgen dat de gebroeders Koeman de nieuwe managers zijn van Southampton.
Gisteren onderweg een geweldig visrestaurantje gezien, daarom maar weer op weg naar St.-Ives. We hebben de rit van morgen al weer uitgestippeld. We gaan naar Ilfracombe aan de monding van Bristol Channel die uitmondt in de Celtic Sea. In Nederland waren we al lid geworden van de National Trust die toegang geeft tot prachtige tuinen en landgoederen en kastelen. In Battle hebben ze ons gestrikt voor een lidmaatschap van de English Heritage, kunnen we nog meer bezienswaardigheden bezoeken. Hopelijk verloopt de rit morgen naar Ilfracombe zonder problemen.

16 juni
Om 14.00 u aangekomen op ‘Hidden Valley’ North Devon. Fijne rit, niet te ver en prachtig gelegen. Rian maakt asperges klaar met gehaktballetjes van kalfsvlees. Zoals altijd weer heerlijk, glaasje wijn erbij, laat de boeren maar dorsen. Morgen met de Yamaha Tmax op tuinen -en kastelenjacht

• 17 Juni 2014 - 10:01

Suus:

Hai paps en mams,

Heerlijk hoor jullie vakantieverslagen! Is het weer nog steeds zo goed? Hebben jullie mooie tuinen gezien? Mama helemaal in haar nopjes natuurlijk.
    Morgen mag mama haar verjaardag British vieren, en nog wel een uurtje eerder dan hier in Nederland. En dan 's avonds weer een pub opzoeken om het oranje Legioen aan te moedigen.
    We bellen morgen!
    Dikke kus Suus

• 17 Juni 2014 - 10:29

Els Van Nispen:

Leuk reisverslag , ik heb gisteren ook gereageerd maar ik zie niks staan .Vorig jaar ging hEt ook niet goed dus ik ben benieuwd. Op naar een nieuw levensjaar Rian.

• 19 Juni 2014 - 21:20

B.Robben:

Prachtig verslag.En de Engelse keuken kan blijkbaar ook goed zijn. Ik zal de reis zeer trouw volgen en nog een mooie reis toegewenst.

Gr. Ben

• 20 Juni 2014 - 22:27

Ad En Ineke:

Hallo Riet en Cees.
    Riet, alsnog gefeliciteerd met je verjaardag.
    Wij waren afgelopen week in een huis in Oberammergau, alwaar geen Wi-Fi. Flink balen.
    Nu weer bij Robin en kunnen nu dus wel reageren op jullie mooie reisverslag.
    Wij zullen jullie reis met plezier volgen en zien uit naar het volgende verslag.
    Liefs van ons.